''In het weekend tank ik even bij.'' - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Danee Klever - WaarBenJij.nu ''In het weekend tank ik even bij.'' - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Danee Klever - WaarBenJij.nu

''In het weekend tank ik even bij.''

Blijf op de hoogte en volg Danee

13 Maart 2016 | Namibië, Swakopmund

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. Daaraan kun je merken dat ik hier niet alleen maar vakantie vier maar ook werk. Vandaag ga ik een beeld geven van hoe mijn ontzettend interessante dagen eruit zien.

Elke dag gaat de wekker om 06:20, tenzij ik ’s ochtends mijn haren wil wassen, dan zet ik de wekker eerder. Maar dat heb ik één keer gedaan en toen besloot ik toch maar weer om ’s avonds mijn haren te wassen.

Maandag
Van 07:20 – 13:20 op de Namib High School zijn. Hier observeer ik hoe andere docenten les geven, hoe de vakken worden gegeven en hoe de leerlingen zijn. We hebben ondertussen al geobserveerd bij Engels, Duits, Afrikaans en IPA. En we hebben zelfs ‘les’ moeten geven in Afrikaans en Duits omdat een docent afwezig was, ze vroeg Maaike en mij om die les over te nemen haha.

De dagen op de Namib High School zijn altijd anders. Ze werken namelijk met een 7 dagen rooster. Dat houdt in dat ze doortellen tot 7 in een week van 5 dagen. Het zou er als volgt uit kunnen zien:
Maandag – day 1
Dinsdag – day 2
Woensdag – day 3
Donderdag – day 4
Vrijdag – day 5
Maandag – day 6
Dinsdag – day 7
Woensdag – day 1
Donderdag – day 2
Vrijdag – day 3
En tel zo maar door.

In die 7 dagen geef ik 5 keer IPA. IPA betekent Integrated Performing Arts. Tijdens dit vak geef ik dus met name les over dans, bekijken we dansstukken of dansclips, gaan ze zelf aan de slag met dansfrases maken en leer ik ze een dans aan.

Mijn dag is hier dus elke dag anders en moet dus ook altijd goed in mijn agenda kijken welke dag het is, ik heb me al een aantal keren vergist haha. Maar geen ramp, want de vraag van de dag is altijd ‘which day is it?’ dus zelfs de docenten die al jaren lesgeven moeten altijd bekijken welke lessen ze moeten geven.

We waren bij de maandag toen ik even een uitstapje maakte. Na elke schooldag doen we meestal even boodschappen om avondeten te halen en daarna spring ik snel op mijn fiets omdat ik ga lesgeven bij Dance Factory.

Op maandag geef ik van 14:30 tot 15:30 Contemporary 1
Vervolgens heb ik van 16:00 tot 16:30 repetitie met Quinton voor mijn afstudeerstuk.
En daarna heb ik van 18:30 – 19:30 Ballet 6
In de tussentijd bereid ik dans- en theorielessen voor en maak ik stukken voor de eindvoorstelling.

Dinsdag
Weer van 07:20 – 13:20 naar school en na school geef ik van 17:00 tot 18:00 uur Contemporary 2.

Woensdag
Dezelfde schooltijden en van 17:30 tot 18:30 uur Ballroom les geven aan 24 (!) 13-16 jarigen.

Donderdag
Hetzelfde verhaal voor de NHS. Vervolgens leer ik Ballet 5A en Ballet 5B een soort menuet/volksdance aan voor de eindvoorstelling van 15:00 – 16:00. En daarna heb ik zelf Ballet 6 van 17:00 tot 18:15 uur.

Vrijdag
Vrijdag is een leuke dag, want dan hebben we school van 07:20 tot 12:40 en daarna hebben we praktisch vrij. Dus op vrijdag gaan we een beetje winkelen, of op een terras zitten, of de was doen, of een filmpje kijken, of uiteten. Vrijdag is in ieder geval best wel een chilldag.

Zaterdag
Op zaterdag ochtend repeteer ik van 09:00 – 11:00 uur voor mijn dansmakerstuk. Dit omdat mijn 2 dansers nooit op het zelfde moment door de weeks kunnen. Alleen ’s ochtends, maar dan ben ik op de NHS. Dus dat moeten we in het weekend doen.

Op zondag zijn bijna alle winkels en restaurants dicht, dus dat is best een saaie dag.

In het weekend gaan we meestal iets doen, omdat het in Swakopmund uitgestorven is. Afgelopen weekend gingen Maaike en ik naar het Aquarium en we gingen samen met Carmen en Johann Flamingo’s kijken. Dit weekend doen we niet zo veel want het is hier nogal slecht weer. Het is grijs en koud, nog steeds warmer dan in Nederland maar voor Namibische begrippen is het best koud.

Na de voorstelling ga ik meer lessen geven bij Dance Factory, dat kan nu niet omdat ze én met de voorstelling bezig zijn én omdat we veel moeten voorbereiden voor NHS. Dus over een tijdje geef ik 1x per week Contemporary 1, 2x per week Contemporary 2, 1x per week Ballroom en 2x per week Ballet 5B. Het was ook de bedoeling dat ik Ballet Adults zou gaan geven, maar toen het erop aankwam moesten de dames zich toch opeens mentaal voorbereiden.

Komende week is mijn laatste stage week op de Namib High School. Maandag hoef ik daar geen les te geven, maar na school moeten we oefenen voor de teacherdance voor de Stay Awake op donderdag.
Dinsdag geef ik IPA theorieles en na school heeft IPA grade 10 een extra repetitie omdat ze nog een beetje vrezen voor het optreden tijdens de Stay Awake.
Woendag geef ik weer IPA en na school is er weer een teacherdance rehearsal.
Donderdag geef ik mijn allerlaatste IPA les, maar ik denk dat dat meer een leuke afsluiter wordt dan een zware dansgeschiedenis theorieles wordt.
En dan donderdagavond is het moment supreme!

Op donderdagavond vindt de Stay Awake plaats. De leerlingen komen om 4 uur terug naar school en gaan dan de lokalen en tafeltjes schoonmaken en verven. Om 7 uur gaan alle docenten samen eten en daarna begint het programma dat tot 7 uur ’s ochtends duurt… Heftig.
Tijdens dit programma zijn er spelletjes te doen, is er een talentenjacht en zullen de docenten en mijn IPA groep moeten optreden. Na deze optredens (rond 2 uur) ga ik er toch echt ertussenuit glippen, omdat we de volgende dag naar Cape Town vertrekken.

Bij deze is er een eind gekomen aan mijn ontzettend super interessante dagindeling. Voor sommigen van jullie uiterst boring, maar anderen waren ontzettend nieuwsgierig naar wat ik doe op een dag.

Geniet van je zondag!

Liefs, Danee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danee

Danser - Dansdocent - Dansmaker van 21 jaar. Oorspronkelijk uit het bourgondische Maastricht, gewoond in het gezelloge Tilburg en leeft nu in het avontuurlijke Swakopmund.

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 4614

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 06 Mei 2016

Afstuderen in Namibië

Landen bezocht: